about sjonke

about sjonke

vrijdag 24 juni 2011

Get it over with.....

Wat in mijn hoofd zit, moet er uit dus ik zet mijzelf op mijn stoel voor de pc en ga maar eens aan de 'schrijf'.
Ik ben deze blog gestart om mijn andere kant te laten zien. Mijn duistere, donkere kant.......
hahaha.......GEINTJE!!

Nee, natuurlijk niet. Ik kijk wel eens donker, maar heb echt geen duistere kant. Dit wordt mijn serieuzere blog en ik begin nu alweer met flauwekul. Beter effe focussen, al vind ik het wel een beetje eng. Want ik ga met mijn billen bloot. Ehhh...figuurlijk natuurlijk!!!
Ik ga vertellen over mijn handicap en hoe dat zo gekomen is....

Sinds februari 2004 ben ik stomapatiënt. Er zijn verschillende soorten stoma's, maar ik heb een ileostoma. Een ileostoma is een stoma van de dunne darm. Het wordt afgeplakt met een stomazakje en daarin wordt mijn ontlasting opgevangen. Toen dit alles zich afspeelde in 2004 was dat een enorme schok voor mij. Ik dacht echt dat mijn leven zoals ik het kende voorbij was. Wie wil er nou een poepzak op zijn/haar buik? Maar ja, het alternatief was erger. Als ik niet was geopereerd, was ik er nu niet meer geweest.

De ziekte die dit alles veroorzaakt heeft is colitis ulcerosa (cu). Een ontstekingsziekte aan de dikke darm. Meestal is het een chronisch voortslepende ziekte met opvlammingen en rustige periodes. Ondanks dat ik in de jaren voorafgaande aan deze diagnose wel eens darmproblemen heb gehad, is dat nooit herkend als cu. Misschien waren de symptomen niet heftig genoeg. Maar halverwege december 2003 kreeg ik vreselijke darmklachten met ernstige diarree. Het sleepte zich voort tot rond de jaarwisseling en ik heb toen verschillende malen de huisarts geraadpleegd. Op vrijdag 9 januari belde ik jankend van de pijn voor de zoveelste keer de huisarts. Hij nam het zeer serieus en regelde voor die maandag een afspraak bij de internist. Waarom die datum zo goed in mijn hoofd zit? Ik ben op 10 januari jarig. In dat jaar werd ik 40 en ik lag met hoge koorts te kronkelen in de bank en moest zelfs van een slokje water naar het toilet hollen. Die maandag ben ik onderzocht bij de internist en ik moest de volgende dag een endoscopie laten doen. Jeweetwel....dan gaan ze met zo'n slangetje in je r**t. Tot overmaat van ramp kreeg oudste zoon die dinsdagochtend een ongeluk onderweg naar school. Grote paniek. Uiteindelijk viel alles mee al moest hij wel in het ziekenhuis blijven. Hetzelfde ziekenhuis waar ik 's middags mijn scopie kreeg. En wat denk je.....ik mocht ook blijven. De cu zou meteen behandeld worden en ik werd aan de prednison en nog wat anders gezet (weetnietmeerwat) Infuus om het vochtverlies te compenseren. Hier begon mijn 8 weken durende ziekenhuisperiode. Even in een 'nutshell'. Vijfenhalve week in het éne ziekenhuis waar ik steeds zieker werd en wat niet onderkend werd. Na een boos telefoontje van mijn echtgenoot naar de internist werd ik in vreselijk verzwakte toestand vervoerd naar het Erasmus MC (het vroegere Dijkzigt) in Rotterdam voor een second opinion. Daar hadden ze binnen 24 uur beslist dat ik met spoed geopereerd moest worden en die zieke dikke darm er uit moest. En die operatie heeft mijn leven gered......
Over deze 8 weken en de woede en onmacht die ik daar nog over voel schrijf ik een ander keertje. Anders wordt het blogje zo lang en haakt iedereen af.........

afbeelding van internet

11 opmerkingen:

  1. Poeh he heftig verhaal hoor ... leven met een stoma lijkt me niet makkelijk ......

    Gr. Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje zeg, wat een verschrikkelijke ervaring en wat een feest dat je er nog bent.
    Ik heb met erg veel interesse je verhaal gelezen en neem m'n petje voor je af. Wat fijn dat je hier zo open en zoals jij het zegt met de billen bloot over kunt vertellen. Ik ben blij dat ik je mag volgen.
    Wens je een heerlijk zonnig weekend.
    Liefs, Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Petje af voor de blog Marion! Lang leve het leven!! Nog eens eventjes op google gekeken: 't is 'familie' van de ziekte van Crohn, wat een neef van me heeft.Ik krijg nog kramp als ik denk aan 'mijn' endoscopie:ik heb 'm 'gewoon' zonder roesje laten doen omdat ik (naïef) dacht dat wel eventjes te laten doen. En gelijk erachter aan de dunne darm scopie. Maar toen was ik er wel gelijk van af ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met interesse en begrip lees ik hier je post...en herken er een deel in en weet hoe erg pijn kan zijn!! Wat een heftige tijd! Ben trouwens erg blij dat je het allemaal nog na kunt vertellen!

    Voor zo dadelijk...slaap lekker! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeetje meis,wat een verhaal.
    Gelukkig waren ze er op tijd bij
    Je bent zo heerlijk positief,daar mag menig een een voorbeeld aan nemen.
    Dank je wel dat je dit met ons deeld

    Geniet van het leven XXXXXX

    Fijn weekend
    liefs Maria
    ps je header is mooi hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heftige periode was dat. Gelukkig dat je man belde en dat ze 't in Dijkzigt snel doorhadden!
    Leerzaam voor me om dat allemaal te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is een pittige ziekte, met zijn opvlammingen. Je hebt heel wat meegemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben heel blij dat ze je geholpen hebben en zakje of niet, gelukkig ben je er nog en dat is wat telt, met dat zakje leer je leven, al zal dat vast heel moeilijk geweest zijn om dat te doen...en voor ons is dat makkelijk praten...maar zelf zal je een hele weg hebben afgelegd om hier zo vrolijk met ons te bloggen...ik ben heel blij dat je ons dit hier kan vertellen en je serieuze kant ook te leren kennen!

    fijne woensdag
    Lieve groetjes Michelle

    ps; ik had deze post weer gemist, sorry, ik ga jou nieuwe blog ook in mijn sidebar zetten! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jee Marion, wat heftig is het verloop bij jou ook geweest!
    Zoals ik op mijn blog schreef heb ik dezelfde ziekte, maar bij mij werd het op mijn 16e al ontdekt, heb ook bloedtransfusies, sondevoeding, lots of prednison, (lang leve de kilo's)puri- nethol enz... gehad, maar gelukkig bleef een stoma uit (hoop dat dit ook zo blijft)
    stukje bij beetje ga ik je blog lezen, vind het knap van je dat je het zo kan opschrijven !
    fijne dag gewenst
    lieve groetjes Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeetje zeg, dat is me nogal wat!!
    Wat ontzettend moedig van je dat je er zo goed over kunt schrijven! Ik kan me voorstellen dat die datum je altijd bijblijft; het is het begin geweest van een nieuwe periode in je leven. Wat naar dat je op je 40e verjaardag zo ziek was.
    10 Januari 2012 is nog maar 5 daagjes geleden, dus wil ik je alsnog van harte feliciteren. Ik hoop dat deze verjaardag prettiger voor je is verlopen. :-)
    Enneh, nog meer toeval: 10 januari is ook de verjaardag van mijn moeder. :-)
    Liefs, Marion -x-

    BeantwoordenVerwijderen